Moderne benzineauto’s krijgen door strengere milieueisen steeds vaker een OPF filter (ook wel GPF). Waar voorheen vooral diesels een roetfilter hadden, zijn benzinemotoren tegenwoordig eveneens met zo’n filter uitgerust. Hieronder lees je wat het doet, wat er verandert bij verwijderen en welke voordelen dat kan opleveren.
Wat is een OPF filter?
Een OPF filter bevindt zich in de uitlaatpijp en bestaat uit een keramische structuur met kleine kanaaltjes. Uitlaatgassen kunnen erdoorheen, roetdeeltjes niet. De kanalen zijn om en om afgesloten, waardoor de gassen alle kanalen doorlopen en de roetdeeltjes blijven hangen. Om ophoping te voorkomen wordt periodiek extra brandstof ingespoten zodat de temperatuur stijgt en de roetdeeltjes verbranden: dit heet regenereren. Wordt het OPF filter verwijderd, dan vinden deze stappen niet plaats.
Hoe werkt regenereren samengevat
Tijdens het rijden verzamelt de keramische structuur roetdeeltjes in de kanaaltjes. Zodra een drempel is bereikt, wordt extra brandstof ingespoten. De temperatuur stijgt, de opgebouwde deeltjes verbranden en de doorstroming herstelt zich tijdelijk. Zonder het filter zijn deze regeneratiestappen niet meer aan de orde.
Waarom verwijderen en welke voordelen zijn er?
Het verwijderen elimineert de volledige cyclus van opvangen en regenereren. Dat heeft meerdere voordelen:
-
Voorkom verstopping en gevolgschade: er is geen filter meer dat dicht kan gaan zitten.
-
Minder brandstofverbruik: er is geen extra brandstof nodig voor regeneratie.
-
Vrijere uitlaatflow: uitlaatgassen krijgen meer ruimte, waardoor de motor efficiënter kan werken.
-
Meer beleving: een duidelijker uitlaatgeluid en een levendiger rijgevoel.
-
Vermogenswinst in combinatie met tuning: vooral in combinatie met een stage 1 of 2 afstelling.
Software-aanpassing na OPF filter verwijderen
Na het verwijderen moet het onderdeel in de motorsoftware worden uitgeprogrammeerd. Zo voorkom je foutmeldingen en blijft de afstemming kloppend. Wil je de aanpassing optimaal benutten? Combineer het met chiptuning (stage 1 of 2), zodat hardware en software netjes op elkaar aansluiten.
Vraag naar de mogelijkheden
Ben je op zoek naar meer power of wil je simpelweg af van de regeneratie-cyclus? Vraag naar de mogelijkheden bij ASH Performance. We kunnen, als we toch in de software bezig zijn, je auto direct voorzien van een stage 1 of 2 tune en zo het totaalpakket afronden.
